Kenapa Sebabnya Menikahi Seorang Janda Muda Bikin Bahagia Siang Malam

627 views


BANYAK perkongsian dari pihak lelaki mengatakan mereka lebih suka berkahwin dengan wanita yang lebih berumur. Malah, ada di antara mereka yang menyukai bekas isteri orang atau janda untuk dijadikan sebagai pasangan hidup. Agaknya kenapa ya?

Ya, jodoh tetapi ada tak jawapan yang lebih tepat tentang persoalan ini?

Padahal ramai perempuan muda dan cantik-cantik. Anda boleh tengok sendiri anak-anak perempuan sekarang umur sekolah menengah pun dah pandai bersolek bagai, terus nampak matang! Jadi kenapa janda juga jadi pilihan?

Ok, nak tahu apa keistimewaan janda di mata lelaki, cuba semak point di bawah. Mana yang betul dan logik…

1. Kerana janda pandai menggoda

Jangan main-main, janda dah ada pengalaman, tak perlu nak ajar macam mana cara nak goda suami. Kalau dapat yang jenis suka melawa, hari-hari dia bersolek untuk suami!

2. Kerana janda sudah sedia

Dalam segala apa pun mereka dah bersedia untuk fokus dunia rumah tangga. Contoh mudah, bab anak. Tak ada istilah “tak nak anak lagi” sebab mereka lebih bahagia jika lelaki bahagia dengan anak-anak. Asal lelaki bantu dan tak kedekut bab nafkah. Eh!

3. Kerana janda senang kira

Apa masalah pun, mereka boleh tolak ansur dengan suami. Mungkin pengalaman lalu mengajar mereka jadi lebih matang dan tidak berkira dengan suami dalam segala hal.

4. Kerana janda mudah mesra

InshaAllah, mereka lebih pandai bergaul dan bermesra dengan sesiapa pun yang akan muncul. Mereka akan jadi lebih ramah dan tak suka orang pandang rendah padanya atas ‘sejarah lalu’. Jadi, tiada istilah sombong dengan keluarga atau kawan-kawan keluarga belah suami. Automatik dia pandai bawa diri.

5. Kerana janda pandai ‘menggula’

Pernah dengar orang jenis ‘mulut manis’? Ya, selalunya janda pandai jaga hati. Tak perlu bubuh gula, confirm lelaki cair dengar ayat-ayat mulut dari janda!

6. Kerana janda pandai menjaga

Dah pernah kahwin, pastinya golongan janda lebih bijak menguruskan hal rumah tangga. Seharusnya mereka tak akan ulang kesilapan dalam hubungan suami seperti dulu. Nak pergi kerja atau balik dari kerja ada nasi siap lauk bawah saji. Kalau dengan anak dara belum tentu pandai masak ya. Silap-silap bangun pagi pun suami kejutkan. Ops! Hal anak-anak tak yah cakap, mesti terurus!

7. Kerana janda pandai cari rezeki

Bukan nak kata anak dara tak pandai cari duit tetapi pengalaman janda pernah berdiri atas kaki sendiri menjadikan sebab utama golongan janda punya hati kental dua ganda berbanding orang bujang. Paling bagus, kerja apa pun tak kisah janji duit masuk! Mereka dah biasa tak cukup tidur demi anak-anak dan uruskan hal rezeki tanpa seorang lelaki, jadi tak pelik kalau janda lebih ‘win’ bab ini.

8. Kerana janda tahu semua benda

Masa jadi janda, merekalah ibu dan merekalah bapa. Jadi, pastinya mereka terpaksa tahu semua benda walau perkara itu patutnya hanya lelaki yang tahu. Senang nak jawab kalau anak-anak soal. Yang tak ada anak pun, pastinya lebih suka gali ilmu dan usaha sendiri dalam segala bagai hal.

9. Kerana janda pandai jaga body

Mereka cukup menjaga badan mungkin sebab nak nampak cantik walau status janda. Lebih pandai hargai body dan kesihatan untuk elak orang pandang rendah. Haaa… pernah tak berdepan dengan janda yang mahir bab jaga badan? Tergodaaaa….

10. Kerana janda kurang belanja

Maksud belanja di sini ialah perbelanjaan kahwin. Standard anak dara sekarang nilai hantarannya mesti 10 ribu ke atas. Tetapi kalau janda dah tak letak harga mahal-mahal. Mereka lebih pandai berjimat dan target mereka adalah bahagia dan ada masa depan anak-anak.

Jangan marah ya… Inilah jawapan kenapa janda jadi MAHAL! Ada yang tak setuju? Anda boleh beri pendapat sendiri di bahagian komen. Pandangan setiap orang tak sama, tapi jika ada yang setuju dengan point di atas, anda mesti akui!

======

5 Khasiat Pisang Untuk Kulit, Salah Satunya Bisa Mengobati Gatal-gatal

Pisang merupakan buah-buahan yang memiliki sumber vitamin bagi tubuh sehingga pisang menjadi salah satu makanan program diet.

Akan tetapi pisang tidak hanya bermanfaat bagi tubuh, pisang juga memiliki beberapa manfaat bagi kulit.

Maka dari itu Berikut beberapa manfaat pisang bagi kulit.

1. Basmi Jerawat

Pisang memiliki kandungan zinc dan lektin untuk embunuh bakteri serta mengatasi peradangan, sehingga mampu mengatasi masalah jerawat.

2. Menhilangkan Gatal

Rasa gatal akibat gigitan nyamuk bisa kamu oleskan dengan menggunakan kulit pisang.

Karena pisang dapat menyedot cairan yang menyebabkan gatal paa kulit.

3. Hilangkan Pecah-pecah

Kaki yang pecah-pecah juga bisa halus kembali dengan menggunakan masker pisang.

Hancurkan buah pisang lalu oleskan pada kiki yang pecah-pecah, diamkan selama 10 menit kemudian bilas menggunakan air hangat.

4. Mencerahkan Kulit

Jika kamu rutin menggunakan masker pisang 2kali setiap minggu.

Maka kamu akan mendapatkan wajah yang cerah bebas kusam dan noda hitam.

5. Kurangi Minyak Diwajah

Kandungan potasium, vitamin E dan C dapat membuat wajah kamu bersinat dan bebas minyak berlebihan.

Campurkan pisang dengan sari lemon, halskan lalu oleskan pada wajah sebagai masker untu mengurangi minyak berlebihan.

======

Disukai Rasulullah dan Diabadikan Allah dalam Alquran, Ternyata Labu Mempunyai Khasiat Sangat Luar Biasa

Labu termasuk jenis tanaman yang diabadikan Allah SWT dalam Alquran, yakni dalam Surah As-Shaffaat ayat 146: ”Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pohon dari jenis labu”.

Dikutip dari republika.co.id, labu termasuk sayuran yang disukai Rasulullah SAW. Kisah kegemaran Rasulullah menyantap labu itu dituturkan Anas bin Malik. Sahabat terdekat yang kerap menemani Rasul di berbagai kesempatan itu mengatakan, pernah ada seorang penjahit yang mengundang Rasulullah menghadiri pesta, dan ada sup labu diantara makananan yang dihidangkan.

”Aku pergi bersama dengan Rasulullah ke pesta itu. Dia menyajikan roti gandum, sup labu dan potongan daging. Aku melihat Rasulullah pergi setelah menghabiskan satu piring sup labu, jadi saya selalu menyukai labu sejak saat itu.”

Anas bin Malik juga mengatakan dalam hadis riwayat Tirmidzi, Nabi Muhammad sangat menyukai labu. Dia membawa makanan terbuat dari labu dan mengajak makan. ”Aku mengambil labu di meletakkan di piringnya karena saya tahu dia menyukainya.”

Studi medis belakangan mengungkap ragam khasiat labu. Berikut ini beberapa manfaat labu yang dirangkum republika.co.id:

Memperkuat jantung

Aisyah pernah diperintahkan Rasulullah ketika memasak untuk menambahkan labu yang lebih banyak karena dapat memperkuat jantung. Rasulullah memang bukan yang pertama di antara nabi yang memakan labu dan menjelaskan manfaat kesehatannya.

Menyembuhkan luka kulit

Ketika Nabi Yunus AS keluar dari perut paus, saat membersihkan diri, dia menemukan labu dan memakannya untuk membantu memulihkan kondisi tubuhnya. Tak hanya buahnya, daun labu juga dapat dimanfaatkan untuk obat yang dapat menyembuhkan luka kulit.

Menurunkan berat badan

Labu besar atau labu kuning merupakan sumber vitamin A yang baik. Di dalamnya juga mengandung zat besi dan zat kapur. Biji labu bermanfaat untuk mengeluarkan cacing pita dari usus besar.

Seratus gram labu memiliki 65 kalori. Sehingga dapat menjadi sumber makanan yang baik bagi orang yang ingin menurunkan berat badan.

Menaikkan tekanan darah

Bagi mereka yang sedang sakit, labu juga baik untuk menaikkan tekanan darah ya

Semoga bermanfaat!

Tags: #kelebihan menikahi janda muda #khasiat buah labu #khasiat pisang untuk kulit